fredag 13 april 2012

Reklam och annat surr

Reklam

Har alltid funnits i olika former och påverkat oss i någon grad. När jag läste reklam och media i mitten av 90-talet befann vi oss precis i början av denna explosion! Några nya kanler dök upp och blev tillgängliga för somliga. De som bodde väldigt centralt, och/eller de som hade mycket pengar och kunde köpa sitt tevetittande. Oftast är pengar och centralt boende en fördel, men att påstå att det var någon form av privilegium att plötsligt få tillträde till ztv är bara larvigt. Men där i början av 90-talet var det häftigt och nytt och det var där trenderna föddes. Alla ville bli programledare och man hängde inte med i diskussioner längre. Några år senare började hela internethysterin.

Det här är historia nu, liksom 1900-talet var historia när jag gick i skolan. Jag är inte vidare intresserad av statistik. För mig är det siffror på papper, men när jag var ung var påståendet att 1900-talet var århundradet där det mesta skett i utveckling och uppfinningar. Jag tänker revolutionerande saker. Bilar, "bärbara" telefoner, telefoner! Datorer. Men vi vet inte hur det här århundradet slutar. Vi har blivt så vana vid snabba utvecklingar att inget längre är en ny upptäckt, det är bara en uppgradering av det vi hade innan.

Och vi blir aldrig nöjda. Allt ska vara mindre i format, väga mindre, och vara snabbare. Vi måste vara anträffbara 24 timmar om dygnet, och vart i världen man än befinner sig. Underlättar det verkligen tillvaron? I all den här media och teknink finns de stora pengarna att tjäna. Via din produkt, om den är fantastisk, eller så är det reklambranchen som vinner på att marknadsföra dig.

Jag minns busskuerna där reklam för H&M slog på stort med lättklädda flickor. Vem kom på den idén? Vackra flickor har väl aldrig sålt något? Men vi konsumenter beter oss som att vi aldrig sett en kvinna i underkläder förr. Män vill ha. De flesta kvinnor vill ha, och de flesta kvinnor som påstår att de skulle sparka en sådan tjej ur sängen ljuger! Men kvinnor vill mest ha produkten. De handlar, och om inte så handlar pojkvän/älskare/man . Har kvinnan tur handlar alla tre?

Min stora fråga i det här inlägget är hur man kommer fram till vissa resultat i marknadsföringen av sina produkter, samt hur vi konsumenter tänker när vi faller för den här reklamen.

Min slutsats här, om man inte orkat läsa hela texten, och det som står mellan raderna, är att vi blivit så vana av att reklamen strömmar till oss att vi oftast inte märker att det är reklam. De där stora affischerna på Anna Nicole Smith i underkläder i busskurer är borta. Allt är mycket tydligare nu, men ändå mer subtilt. Jag förstår att reklambranchen har det tufft i all konkurens. Men jag förstår inte vilka tester produkter genomgått för att få påstå resultatet som ett faktum. Vad är det för skillnad på en dagcreme och en nattcreme? Kommer det lunchcremer snart? Foundation har också kommit med tidangivelse och lovar att produkten håller 24 timmar. Det gör den inte, men vem vågar klaga? Om du med säkerhet vet att din foundation inte håller i 24 timmar måste du ha gjort en väldans massa bus, eller inte tvättat dig. Deodoranter håller upp till 36 timmar. Samma sak? Om du inte duschar på några dagar så kanske du inte luktar amrsvett, men du sprider garanterat andra odörer omkring dig, och vem går fram till dig och säger att du luktar illa? Om ni tänker efter finns det många produkter som lovar en effekt i en viss tid. Tänk också efter om ni väljer den produken framför någon annan, och varför.

Viss reklam tjänar alla på. Historiens mest lönsamma kampanj, vad jag vet, är Benneton. Deras reklamkampanjer var så provokativa att de i budgeten räknade in vad de kommer få betala ut i böter för stämningar.

Den som har ett existerande lab, eller testpersoner, hör av er! Jag går gärna runt och luktar illa några dagar om jag får betalt. Jag vet inte hur sällan jag städar, men jag kan städa med era produkter om jag får betalt. Jag kan äta vad ni vill, om jag får betalt. För allt handlar väl just om det? Pengar. Jag mår illa av tanken att allt som driver oss nu är girighet, och få in mer pengar än man kan göra av med. Självklart är jag inte bättre än någon annan. Mina pengar vill också föröka sig. I mitt fall är det vad det är, och det vet ni som känner mig. Men jag vill att alla som stressar över karriär och pengar stannar upp och ifrågasätter vad som är viktigast i längden. Mål-relation-självrespekt?

Plötsligt vaknar man en dag och inser att man inte sovit, och allt man vill är att få somna igen.

//E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar